Ett eskalerande samhälle

Idag vill jag skriva av mig lite

Alla människor styrs ju mer eller mindre av media och då syftar jag på Tv, Radio, Film, Tidningar, Reklam osv.

Vi blir matade med "underhållning" överallt, och det är enligt mig ganska hjärndöda grejer det handlar om, som bara är till för att stimulera och inte att man ska lära sig.
Det värsta är dom "fråge programen" som finns, där man ska kunna saker om typ: kändisar, priser på saker osv. Det är ju värkligen inte kunskap, de människor som vinner de programmen är ju bara dom som har kollat mest på tv... Huuraay ur a total looser but everyone whos watching thinks ur smart.

Självklart finns det bra kanaler som 1an och 2an där man faktiskt lär sig saker och där man har frågeprogram med riktiga frågor (dessutom är 1an och 2an inte politiskt lagda åt nått håll).

Men hur många ungdommar är det som kollar på dom kanalerna? Nej vi är ju aldelles för upptagna med att se vem som kom vidare på idol eller kanske snappa upp nått nytt om nån blondinbella skandal eller simpsons osv osv.

Självklart finns det ju bra film, Radio osv, men idag är jag kritisk pluss att de oftast inte tilltalar den stora massan.

Har man otur kan man träffa folk som helt seriöst bara pratar om sånna saker som: Idol, kläder, filmen på bio, blondinbella och yaddayadda~~
Det är ju totalt nonsens och hjärndött för att om 2 år kommer dom prata om samma saker fast nya idol och den nya filmen och vad har dom lärt sig av hollywood då? ingenting, grattis.

För att så många som möjligt ska gilla programmen och filmerna osv så "plattas dom ut" (då menar jag att dom blir tråkigare för att minoriteter eller folk inte ska ta anstöt)
Detta gör dem såklart för dom ska passa "genomsnittsmallen" allt för att nå den stora massan, för där har dom mest pengar att hämta.
Desto fler som följer den stora massan desto lättare blir det att sälja produkter, eller att få höga tittarsiffror. Alltså glorifierar de de som följer alla ideal och trender.

För att byta ämne lite men endå inte :P så kan vi ta IKEA, dom designar saker som ALLA ska gilla, alltså måste dom va sjukt opersonliga och enligt mig tråkiga. (nästan alla moderna möbler, bilar, ja vad som är totalt opersonliga)

Hur kommer vårt samhälle se ut i framtiden? kommer det bara va en stor massa som följer alla ideal, vill ha allt dom ser på tv och bara bryr sig om underhållning. Inga färgstarka personer som skiljer sig från resten ingen riktig personlighet.
För det är ju faktiskt så att dem som gör det alltså dom som "sticker ut" från normen blir: Mobbade i skolan, utfrysta på jobb osv. Det sjukaste är ju att detta börjar tidigare och tidigare, när jag va liten
(och jag är fan bara 20) så kunde man leka i vilka kläder man ville, typ overall och tåliga grejer ända upp till minst 4an.
Går du till ett dagis idag har dom ju värsta märkeskläderna och skit, gissa om det leder till tidigare mobbning.
När jag tänker efter är inte skoluniform så kasst endå, jallafall upp till en viss ålder, typ 6an?

Vem är det som leder massan och vart?

/Murra


Kommentarer
Postat av: povel

Murra FTW

2009-10-01 @ 00:21:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0